Pinjaman Peribadi Bank Simpanan Nasional

Untuk pengetahuan anda semua, terdapat tiga jenis pinjaman peribadi BSN yang ditawarkan oleh Bank Simpanan Nasional kepada para peminjam. Jenis yang pertama ialah Sandaran Sijil Simpanan Tetap (STT) yang ditawarkan kepada pemegang Sijil Simpanan Tetap BSN dan boleh dipohon dengan mudah iaitu hanya menggunakan Sijil Simpanan Tetap BSN anda. Jenis pinjaman seperti ini tidak ditawarkan oleh bank lain seperti dalam pinjaman peribadi CIMB Bank dan pinjaman di Bank Islam.

Manakala jenis yang kedua dipanggil Executive-1 yang merupakan pakej personal loan atau pinjaman peribadi yang ditawarkan khas untuk pekerja-pekerja eksekutif yang mana jumlah pinjaman boleh mencecah sehingga RM 30,000. Jenis yang ketiga pula diberi nama Skim Pinjaman Institusi Kewangan (SPIK) yang ditawarkan kepada eksekutif institusi kewangan yang mana pinjaman boleh mencecah sehingga RM 100,000. Setiap pakej pinjaman peribadi BSN mempunyai syarat yang berbeza dan begitu juga dengan kadar faedah yang akan berbeza mengikut jenis pakej, jumlah pinjaman dan juga tempoh bayaran balik. 

Saya dapati syarat dan kelayakan minimum untuk mendapat pinjaman peribadi BSN untuk kakitangan kerajaan pada tahun 2011, tidak banyak bezanya dengan tahun ini. Pada pendapat saya pakej pinjaman peribadi BSN yang sesuai untuk kakitangan kerajaan ialah STT dan Executive-1 dan begitu juga dengan pinjaman peribadi BSN untuk kakitangan swasta adalah. Pinjaman peribadi SPIK pula hanya dihadkan kepada kakitangan institusi kewangan sama ada mereka berkhidmat dengan kerajaan ataupun swasta sahaja.

Seperti apa yang sudah saya jelaskan sebelum ini, terma dan syarat bagi pinjaman peribadi BSN 2011 tidak jauh bezanya degan syarat dan kelayakan minimum pada tahun ini dan begitu juga degan tahun-tahun yang sebelumnya seperti pinjaman peribadi BSN 2010. Mengenai pinjaman peribadi BSN islamic 2011, saya rasa semua bank-bank di Malaysia khususnya mempunyai sistem kewangan yang berasaskan Islam, cuma ada yang ditawarkan dengan cara yang berbeza mengikut pakej yang ditawarkan.

Sebenarnya pinjaman peribadi bank simpanan nasional 2011 terdapat satu perubahan berbanding dari tahun sebelumnya dan juga pada tahun ini, tetapi maklumat tersebut sudah tidak ada lagi dalam laman sesawang bank ini. Malahan pinjaman peribadi bank simpanan nasional merupakan antara pakej pinjaman yang sangat mendapat sambutan dari orang ramai kerana tawarannya yang sangat menarik dan berpatutan. Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut lagi tentang pinjaman peribadi BSN, silalah berkunjung ke laman web rasmi mereka di www.bsn.com.my [1].

Akan tetapi pakej pinjaman peribadi BSN memerlukan penjamin dan gaji kasar sekurang-kurangnya RM2,000. Tambahan pula jika anda hendak buat pinjaman dengan bank ini, semua komitment dan juga hutang anda walaupun tidak dinyatakan dalam slip gaji akan diambil kira untuk menentukan kelayakan anda. Oleh itu, kalau anda sudah pun mempunyai hutang yang agak banyak dari institusi kewangan lain tetapi tidak ada dalam penyata gaji, peluang anda sangat tipis atau tak ada langsung. Apatah lagi kalau anda blacklisted CTOS atau CCRIS, sudah tentu pemohonan anda akan ditolak mentah-mentah oleh pihak BSN ataupun dengan mana-mana bank sekali pun. Sekian dahulu, terima kasih.