Maklumat Pinjaman Peribadi Swasta di Malaysia

Pinjaman peribadi swasta atau personal loan adalah merupakan salah satu kemudahan pinjaman kewangan daripada badan bukan kerajaan seperti pinjaman peribadi swasta bank, syarikat kewangan berdaftar dan sebagainya dengan pembayaran balik pada jumlah yang tetap setiap bulan bagi sesuatu tempoh yang telah ditetapkan dan dipersetujui. Kadar faedah pinjaman peribadi biasanya adalah pada sekitar 1%, 1.5% hingga 3.9% sebulan bergantung kepada tempoh bayaran balik. Pemohon yang mendapat kelulusan pinjaman akan memperoleh wang secara tunai dan kadar faedah yang biasanya lebih rendah daripada pengunaan kad kredit.

Jika anda berminat untuk memohon skim pinjaman seperti ini, anda sepatutnya menyemak terlebih dahulu syarat-syarat pinjaman peribadi swasta 2010 dan juga terma dan syarat pinjaman peribadi swasta 2011 kerana biasanya terdapat sedikit perubahan syarat jika anda memohon pinjaman pada tahun ini. Tetapi perubahan ini biasanya tidak begitu ketara dan mendesak sekiranya tempoh tersebut hanya dalam sekitar 3 hingga 5 tahun tetapi tidak ada salahnya jika kita mahu menyemak bukan? Dan saya pasti anda pun mahu permohonan pinjaman anda itu kelak akan diluluskan tanpa sebarang masalah.

Selain itu, jika anda seorang yang telah disenaraihitamkan dan mahu membuat pinjaman, anda sepatutnya menyemak syarat kelayakan bagi pinjaman peribadi swasta blacklist. Kerana biasanya syarat dan kelayakan peminjam yang telah disenaraihitamkan berbeza dengan mereka yang tidak disenaraihitamkan. Jadi jika anda merupakan salah seorang yang disenaraihitamkan, maka semaklah terma dan syarat kelayakan bagi pinjaman peribadi swasta 2010 blacklist ataupun dengan menyemak peraturan pinjaman peribadi swasta blacklist 2011. Maklumat ini sepatutnya dapat memberikan anda serba sedikit idea untuk memilih jenis dan jumlah pinjaman yang sesuai dengan kemampuan dan situasi anda sekarang.

Bagi mereka yang berasal dari Negeri Johor dan mahu membuat pinjaman peribadi, sebenarnya banyak institusi kewangan bukan kerajaan yang menawarkan pinjaman peribadi swasta di Johor. Anda hanya perlu mencari dan mengenal pasti syarikat swasta yang berdaftar dengan kerajaan untuk membuat pinjaman peribadi swasta Johor. Paling sesuai, anda dinasihatkan untuk menyemak terlebih dahulu terma dan syarat kelayakan pinjaman peribadi swasta Johor 2011 supaya anda bolehlah memilih jenis pinjaman yang paling sesuai untuk anda.

Selain itu, anda juga boleh memilih pinjaman peribadi yang ditawarkan oleh bank - bank swasta seperti pinjaman peribadi AmBank, pinjaman peribadi swasta CIMB ataupun pinjaman peribadi swasta Bank Rakyat yang berada dalam negeri Johor kerana ini lebih senang dan terjamin daripada sebarang penipuan walaupun kelulusannya adalah lebih ketat sedikit. Sekiranya pakej-pakej pinjaman tersebut tidak sesuai dengan anda, maka anda boleh juga memohon pinjaman peribadi dari Maybank, Bank Simpanan Nasional, Bank Islam, Agrobank dan juga pinjaman peribadi dari Bank Muamalat. Untuk pengetahuan anda semua, pada dasarnya, tiada perbezaan yang besar syarat dan kelayakan untuk membuat pinjaman peribadi di setiap negeri di dalam Malaysia. Syarat pinjaman di semenanjung Malaysia biasanya sama sahaja dengan syarat pinjaman peribadi swasta di Sabah [1] dan juga di  Sarawak.

Akhir sekali, jika anda memerlukan pinjaman kewangan sekarang, semaklah kelayakan pinjaman peribadi anda dengan institusi kewangan yang sah seperti bank dan sebagainya untuk menentukan berapa jumlah maksimum yang anda layak pinjaman berdasarkan keadaan dan komitment kewangan anda sekarang. Sekian dan semoga artikel ini bermanfaat kepada semua.